Monday 23 April 2012


DOKUMEN TERBARU SKANDAL TAPAK MASJID 'HILANG' DI BAYAN MUTIARA! ... cc @zainalabidin

Semasa sidang akhbar kelmarin, Ir Shaik Hussein, Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang berkata, sehingga sekarang Lim Guan Eng DAP masih tidak menjawab dakwaan bahawa tapak masjid dan tapak sekolah yang diluluskan untuk fasa satu Bayan Mutiara itu telah dijual sebaliknya Ketua Menteri itu telah mengalih isu penjualan tanah itu dengan menyifatkannya sebagai fitnah dan isu perkauman.

"Persoalan utama adalah isu penjualan tapak masjid dan tapak sekolah. Kalau betul telah jual, akuinya dan bagi tapak baru untuk bina masjid di kawasan yang sama dan jangan hendak tutup isu berkenaan," katanya.

Apabila merujuk blog Lim Guan Eng DAP, beliau telah menjawab skandal ini. Beliau enggan menjawab 'fitnah' yang kononnya dilemparkan kepada beliau. Sebaliknya, beliau bercadang untuk membawa skandal itu di dalam mahkamah.

Bagaimana pun, yang peliknya ialah Lim Guan Eng menjawab juga didalam entri terbaru itu.

Dan jawapan beliau menimbulkan satu perkara yang dipersoalkan oleh Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang itu. Di antara entri tersebut :


Setiausaha Agung DAP menulis :
Apabila tanah 102.6 ekar Bayan Mutiara telah dijual melalui tender terbuka, geran tanah tidak dipecah sempadan tetapi dijual secara menyeluruh. Pihak pemaju hanya akan memecah sempadan geran selepas pelan baru diserahkan kepada MPPP untuk kelulusan.
Persoalannya,

1. Apakah yang dimaksudkan dengan 'secara menyeluruh'? Apakah maksud sebenarnya ialah 'secara keseluruhan' seperti translation ayat 'entire piece' dalam entri yang sama tetapi bahasa Inggeris?

2. Dan jika 102.6 ekar tanah yang dijual kepada Ivory Properties termasuk tapak masjid dan sekolah, bukankah ianya bermaksud Guan Eng DAP memang telah menjual tapak-tapak itu juga?

3. Atau, apakah 102.6 ekar itu tidak termasuk tapak masjid dan sekolah yang mungkin telah diasingkan sebelum perjanjian di antara Guan Eng DAP dan Ivory Properties dimeterai?

4. Oleh kerana Guan Eng DAP memberi alasan bahawa pelan pembangunan belum lagi diluluskan oleh MPPP, maka adalah tiba masanya para media dan orang ramai mendesak Ivory Properties untuk mendedahkan pelan yang telah disubmit kepada MPPP.

5. Apakah pelan itu termasuk masjid dan sekolah? Dan memandangkan projek ultra-mega itu akan dimulakan pada pertengahan tahun 2012 ini, MiM pasti Ivory Properties sudah ada perancangannya.

6. Yang paling mudah, jika merujuk kepada pelan di bawah, dimanakah agaknya tapak masjid tersebut?


7. Dan memandangkan projek ini bertaraf dunia dan dinamakan 'Penang World City', masjid tersebut sewajarnya bertaraf dunia, majestik dan besar, lebih besar atau setaraf dengan masjid negeri.

8. Soalan mudah, bolehkah Guan Eng atau pun Ivory Properties tunjukkan dengan jelas masjid itu dalam pelan di atas?

No comments:

Post a Comment